Dobry sprzedawca powinien wykazywać się wieloma cechami. Przede wszystkim
musi on być osobom kulturalną, wysławiać się poprawnie. Powinien opanować swoje
emocje podczas spotkania z trudnym klientem.
Nie jest to prosta sprawa dlatego
też tak wiele osób rezygnuje z zawodu sprzedawcy. Być może dlatego że nie znali
do tej pory umiejętności która jest bardzo ważna w tym zawodzie i pozwala się w
nim długo utrzymać. Tą umiejętnością jest asertywność nie koniecznie w stosunku
do klientów ale również do pracodawców.
Sprzedawca powinien znać swoje prawa i nie pozwalać pracodawcy na dodawanie
mu obowiązków których nie powinien wykonywać .W tym przypadku umiejętność
wykorzystania poznanych technik asertywności jest bardzo ważna (jeśli ich brakuje, zawsze można udać się na trening asertywności). Nie można
zgadzać się na wszystko o co prosi nas szef, jeśli dane prośby wykraczają albo
poza nasze obowiązki albo poza nasze kompetencje. Każdy pracownik ma swoje
prawa i powinien wymagać od pracodawcy by ich przestrzegał. Sprzedawca powinien
przede wszystkim znać techniki asertywności. Ważne jest by wziąć udział w
szkoleniu dotyczącym konkretne asertywności i niczego więcej. Dzięki temu mamy
możliwość poznania nie tylko teorii ale również praktyki.
Ćwiczenia praktyczne doskonale pozwalają na to byśmy mogli utrwalić poznaną
wiedzę. Nie można jedynie iść na kurs , wysłuchać go i na tym zakończyć, należy
podejść do sprawy odpowiedzialnie i w każdej nadarzającej się okazji trenować poznane
umiejętności.
Dobry
sprzedawca umie zachować się kulturalnie jednak czasem jego dobra wola jest
wykorzystywana przez klientów którzy próbują wykorzystać jego dobrą wolę i
proszę o załatwienie spraw które sami powinni zrobić. Sprzedawcy bardzo często
na prośbę klienta wykonują telefony w sprawie reklamacji co nie jest w ich
zakresie obowiązków. Dlatego każdy sprzedawca powinien umieć być asertywnym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz